Ofte stillede spørgsmål:

Jeg lider af KOL og astma - er POWERbreathe

egnet til mig?

  •  

    Inspiratorisk muskeltræning er mest udbredt hos patienter med KOL. Det skyldes, at KOL-patienter har deres primære svagheder i deres inspiratoriske muskler. Derfor er POWERbreathe velegnet til denne patientgruppe.

Hvad er forskellen på POWERbreathe og en PEP-fløjte?

  •  

    PEP-fløjten er et sekretløsende hjælpemiddel, som udføres  på din udånding. POWERbreathe er et træningsapparat, som udføres på din indånding. Det er altså to helt forskellige teknikker med forskellige formål.

     

    POWERbreathe træner muskulaturen omkring dine lunger, og kan sammenlignes med at løfte en håndvægt. Når du bruger mere muskelaktivitet på at udføre en gentagelse/vejrtrækning, kan du påvirke musklerne til at blive stærkere og mere udholdende.

     

    PEP-fløjten er designet til at "forstyrre" udåndingen og få luftvejene til at vibrere, hvilket kan løsne ophobet slim.

Hvornår øger jeg min træningsbelastning?

  •  

    Når du føler, at det bliver lettere, og du nemt kan styre de 30 vejrtrækninger, uden at det mislykkes (føles for hårdt), så kan du øge modstanden en kvart omgang. Dette vil være din nye træningsbelastning.

Jeg er ude af stand til at trække vejret gennem min POWERbreathe, siden jeg gik et niveau op. Hvorfor?

  •  

    Det er sandsynligvis fordi stigningen er for høj og øges for hurtigt. Træn fire uger inden der skrues op på de højere niveauer.

Hvilken modstand jeg skal bruge på min POWERbreathe?

  •  

    POWERbreathe kommer i to forskellige udgaver; en elektronisk (K1) og en mekanisk (Plus). POWERbreathe K1 sætter automatisk den modstand, du bør træne ved. Den tager udgangspunkt i din nuværende styrke og dagsform. Du skal derfor blot tænde for apperatet for at træne.

    POWERbreathe Plus kommer i en grøn (Light) og en blå (Medium) udgave. 80 % af alle personer skal bruge den grønne Plus model. Kun de personer, der har en højt dagligt aktivtetsniveau og træner ofte, bør bruge den blå Plus model.

     

    Modstanden i Plus modellen justeres ved at dreje på håndtaget. Modstanden skal være tilpas hård, så man kan tage mellem 25-35 indåndinger. Kan du ikke tage minimum 25 indåndinger, bør du gå ned i modstand. Kan du tage mellem 25-35 indåndinger, så bliv på samme niveau. Kan du tage 35 indåndinger uden at det føles hårdt, så gå op i modstand.

     

Hvad er den optimale tid mellem de to POWERbreathe træninger?

  •  

    Husk, at restitution er en vigtig del af træningsforløbet. Dine vejrtrækningsmuskler har brug for tid til at hvile og tilpasse sig mellem træningspas. Så vores anbefaling vil være 6 timer.

Hvordan bruger jeg POWERbreathe bedst?

  •  

    Du bør indånde hurtigt og hårdt gennem POWERbreathe (så du kan "løfte" vægten / modstanden), og derefter puste ud naturligt, som du normalt ville. Gør dette 30 gange, to gange om dagen.

Jeg begyndte at bruge POWERbreathe Plus på niveau 0. Efter 2 uger er jeg på nivaeu 2.

Er mine lunger blevet stærkere?

  •  

    Svaret er ja! Vi anbefaler altid, at du begynder træning ved den laveste belastning, du finder udfordrende. Hvis 30 vejrtrækninger på '0' er udfordrende, så er det dét perfekte sted at starte. Selv ved "0" er du stadig nødt til at bruge mere kraft fra dine vejrtrækningsmuskler, end du gør ved at trække vejret normalt. Når du kan udføre 30 vejrtrækninger uden at anstrenge dig voldsomt, belaste nakken eller løfte dine skuldre, så anbefaler vi, at du øger belastningen ved at dreje en kvart omgang. Det vil gøre en forskel. (Med voldsom anstrengelse mener vi, at du opretholder en god vejrtrækningsteknik ved kun at bruge dine vejrtrækningsmuskler og ikke de tilhørende muskler - såsom nakke og skuldre).

     

    Det faktum, at du har løftet dig to niveauer, betyder, at dine vejrtrækningsmuskler er blevet stærkere, dvs. at de er nu i stand til at "løfte" en tungere vægt. En sammenligning er at løfte håndvægte i træningscenteret. Her starter du på de små hvorefter du bliver i stand til at løfte tungere håndvægte, fordi de dine arme er blevet stærkere.

Jeg oplever nogle gange spændinger i nakken, når jeg bruger min POWERbreathe. Hvorfor?

  •  

    Nakkeproblemer er meget sjældne, når du bruger POWERbreathe. Men de kan forekomme, når vejrtrækningsbelastningen er blevet for stor eller hos personer med tidligere nakkeskader fx piskesmæld. Vi giver følgende råd:

     

    Sørg for at varme op før træning med POWERbreathe. Tag 10 vejrtrækninger med en belastning sat til 80% af din normale modstand. Hvis du fx normalt træner på niveau 5, skal du indstille POWERbreathe til niveau 4. Udfør et sæt af 30 vejrtrækninger på dette niveau, før du træner på din normale intensitet. Dette bør hjælpe musklerne i hals og bryst.

     

    Udfør dine normale sæt af 30 vejrtrækninger. Prøv at trække vejret fra brystet og mellemgulvet og hold din hals så afslappet som muligt. Hvis du stadig oplever ubehag, kan du reducere belastningen lidt. Det er vigtigt at styre din vejrtrækning såvel som at presse dig selv. Husk, at samme principper gælder for POWERbreathe som med enhver anden form for styrketræning.

     

    Når du udfører ukontrollerede bevægelser ved høje intensiteter, øger du risikoen for forstrækning af musklerne. Hvis smerten fortsætter, anbefaler vi, at du kontakter din læge eller kiropraktor. Problemet  skyldes sandsynligvis en mindre forskydning af en ryghvirvel i stedet for en muskelforstrækning (af den slags, der opleves, når man får hold i nakken).

Min bedstemor er 80 år, og hun lider af åndedrætsbesvær. Hun har en lang sygehistorie og har også kæmpet mod lungekræft. Er POWERbreathe anvendeligt for en ældre kvinde i hendes alder og tilstand.

  •  

    Vi råder dig til at tage din bedstemor med til læge og drøfte muligheden for at anvende POWERbreathe. Lægen kender din bedstemors sygehistorie og er derfor bedst kvalificeret til at træffe denne beslutning. Henvis gerne til www.lungetræning.dk for yderligere information.

Anbefales det at stoppe brugen af POWERbreathe, hvis du er forkølet?

  •  

    Det er bedst at stoppe, da det kan være ubehageligt at trække vejret, når man er forkølet. Samtidig bør du  desinficere apparatet ordentligt hver gang, du bruger det. Men når alle dine symptomer er væk, kan du fortsætte træningen, så længe at det ikke medfører hoste.

Hvordan renser jeg min POWERbreathe?

  •  

    Vi anbefaler POWERbreathe rensetabletter. Du kan også bruge en løsning beregnet til udstyr, der kommer i kontakt med munden - som fx den, der bruges til sutteflasker. Hvis du er i tvivl, så spørg på apoteket.

Tilbage til forsiden

Velkommen til lungetræning.dk